Sunday, August 23, 2009

MASALAH MUSLIMAT...MENGAKUKAH ANDA???

Salam buat teman2 disana. Dikesempatan ini suka untuk aku berkongsi satu artikel yg aku kira bole kita (akhawat khususnya) tenung2 dan fikir2kan brsama. Selepas membaca, terpulang pada sahabat2 samada ingin mengakui segala yg diajukan atau sebaliknya. Mudah2an ia mampu membuka minda kita bersama.

“What is needed now is not a shining sword, but a very sharp mind” – Saying of A Sage

"Pada pandangan saya, asas masalah (muslimat) adalah tidak menguasai 3 M iaitu MEMBACA, Memimpin dan Multi Skill. Kenapa mereka tidak boleh bersuara ? Puncanya kerana KEKERINGAN IDEA kerana tidak membaca. Jika banyak membaca tetapi tiada kemahiran memimpin, maka mereka menjadi malu dan tidak berani tampil mengutarakan ilmu yang mereka ada." - Nurul Syuhada Haji Shuib, Timbalan Presiden Kelab Ma'ruf UIAM, Majalah Muslimah Jun 2009

Dalam interview ruangan Generasiku dalam Majalah Muslimah bulan ini, isteri saya telah cuba mendefinisikan "root cause" permasalahan ketandusan wibawa, karisma, "aura" dan krisis kepimpinan berpengaruh muslimat, adalah semuanya bermula dari apa yang disebut sebagai pembudayaan budaya Iqra yang hampir lumpuh dalam diri the silent majority di kampus ini.

Bagaimana nak bentuk budaya Iqra atau "intellectual capital" muslimat ini ?

Ada satu cerita...
“Untuk kebangkitan Muslimat, muslimat mestilah banyakkan membaca!“ , tiba-tiba sapa si anak usrah kepada naqibahnya : “Baca buku yang macamana ye kak ? Tak kisah buku apapun ye. Novel pun kira boleh lah kan. Saya suka sangat baca novel" Tersipu-sipu naqibah itu memikirkan jawapan untuk menyanggah pandangan anak usrahnya.

“Untuk kebangkitan muslimat, muslimat mesti berani ke hadapan." Seorang lagi anak usrahnya bertanya : “Bila dah ke hadapan, nak cakap apa kak ? Cakap je kan apa-apa, yang penting kita muslimat mesti terus bersuara kan ? ”. Naqibah tersebut mengangguk-angguk membenarkan.

"Untuk kebangkitan muslimat, muslimat mesti tingkatkan thaqafah!". Maka giliran saya pula bertanya kepada naqibah itu, “Thaqafah yang macamana ye ? Thaqafah itu apa sebenarnya?”


Dialog di atas, saya sekadar cuba menggambarkan bahawa muslimat sememangnya telah lama sedar kelemahan mereka di mana dan apakah "tipping point" yang selama ini mereka cari untuk bangkit.

Namun soalnya, sejauhmana kesedaran yang wujud untuk bangkit, bangkit dan bangkit (sehingga perkataan "muslimat" sentiasa sinonim dengan "kebangkitan muslimat") dipandu dengan rawatan yang "mikro" sifatnya (jelas sejelas-jelasnya A-Z kaedah, teknik dan taktik rawatan), berkesan dan solusi yang mujarab untuk meningkatkan wibawa kepemimpinan muslimat ? Cukupkah dengan kenyataan "muslimat perlu berubah dan berubah" tanpa menghuraikan secara konkrit dan "mikro" aspek perubahan apa yang perlu dilakukan.

(untuk bacaan lanjut, sila ke blog ni ye teman2-http://rijal82.blogspot.com/2009/06/5-langkah-jika-sigma-mahu-menggugat.html)

-tajdidniatselalu-

1 comment:

HUSNA said...

rasa semangat bila baca..tp kdg2 takut diri ini malas bergerak..btoi kata izan->tajdid niat selalu..;p