Sunday, June 7, 2009

…RENDAHKANLAH HATIMU SEPERTIMANA DALAMNYA LAUTAN….

Kadang-kadang kita lupa, dalam mencari kebenaran dan berdakwah ke jalan Allah, kita selalu meminggirkan orang lain, dalam usaha kita berdakwah kpda orang lain, dengan niat untuk membawa mereka ke jalan Allah, kita selalu menganggap kita yang terbaik walhal kita semua sama sahaja, yang membezakan diri kita dan orang lain hanyalah iman, ilmu dan ketakwaan kita. Siapa kita untuk mengukur keimanan dan ketakwaan oran lain ??? Sedangkan iman di hati sendiri belum ada alat pengukurnya, sedangkan iman di hati kita bukannya seperti iman para sahabat, iman mereka tinggi ketika bersama Rasulullah, rendah ketika jauh dari baginda..tapi kita??? Bukan naik turun, KELUAR MASUK.. Masya-Allah.. siang kita beriman, malam kita kufur…malam kita beriman, siang kita kufur.. Nauzubillah.


" Sesungguhnya Allah tidak mengurniakan kemuliaan dan kebesaran itu pada serban atau jubah yang labuh. Tetapi Allah mengurniakan kemuliaan kepada orang-orang yang berilmu dan bertakwa".. (Imam Abu Hanifah)


..dari percakapan seorang drpda 4 Imam besar, jelaslah mengatakan bahawa Allah tidak memandang kpda pakaian seseorang itu, tapi Allah menilai dirinya berdasarkan Ilmu dan Ketakwaan seseorang. Bukan maksud saya mengatakan bahawa seseorang itu bebas untuk berpakaian tanpa mengikut landasan Islam sambil mendabik dada mengatakan aku sudah berilmu, jangan menilai dari pakaian aku. Tidak, silap sebenarnya.
Kenapa Allah memberi kemuliaan kpda orang yang berilmu dan bertakwa??? Kerana bila ilmu di minda dan takwa di hati… sesungguhnya ilmu itu sebagai petunjuk dan takwa itu sebagai penghalang dari diri kita untuk melakukan maksiat. Ilmu mengatakan " Untuk menilai seseorang, tengok dari segi pakaiannya".. Takwa pula menghalang diri dari berpakaian yang dilarang Islam.. yang tentunya jauh terpesong dan mendedahkan aurat.
Dalam kita berdakwah, tidak kira tempat atau masanya, perlulah kita ingat rendahkanlah diri kita seperti dalamnya lautan dan iman kita seperti berharganya mutiara di dasarnya. Disini ingin saya senaraikan 5 amalan atau tips2 untuk kita menjadi seorang yang zuhud dan dikasihi ramai dalam berdakwah. Pesam Imam Hanafi :


1. Hormat, sayang dan anggap kanak2 lebih mulia drpda kita kerana mereka belum berdosa dan sesungguhnyya mereka lebih suci dari kita.

2. Hormat kpda orang yang lebih tua dari kita kerana sesungguhnya mereka lagi dahulu dari kita dalam melakukan ibadah dan beramal.

3. Menyanjungi orang alim dan ulama kerana sesungguhnya ilmu mereka lebih tinggi drpda kita, belajarlah drpda mereka.

4. Malu kpda orang jahil dan kafir kerana sesungguhnya mereka melakukan dosa dan maksiat tanpa mengetahui dosanya, sedangkan kita melakukan kesalahan walhal kita tahu azabnya.

5. Jangan anggap orang yang berdosa lebih jahat drpda kita kerana sesungguhnya hidayah milik Allah dan dan bila2 masa sahaja Allah akan memberi hidayah dan menarik hidayah kita. Mungkin suatu hari nanti dirinya akan lebih mulia di sisi Allah drpda kita yang mencercanya dahulu (Nauzubillah)

Moga kita semua dapat pegang dan ikut apa yang disenaraikan di atas supaya usaha kita akan diredhai Allah, jadilah seorang yang zuhud dan rendah diri agar kita disenangi, jangan anggap diri kita yang terbaik dan kita meminggirkan rakan2 kita yang memerlukan "tangan" untuk membimbing mereka…


( Sumber : Soutul Islah )

-tajdidniatselalu-

No comments: